14.11.10

Ostkakans Dag den 14 november

I fredags jobbade jag på Coop Stadion i Malmö där jag bjöd på Frödinge Ostkaka.
Ostkaka en Svensk maträtt / dessert med anor från 1600 - talet.
Den är baserad på ostmassa  och huvudigredienserna är mjölk, vetemjöl och ostlöpe.
Den äldsta och mest kända ostkakan kommer från  Småland. I Småland och framförallt i
Frödinge som ligger mellan Vimmerby och Västervik har man sedan 1600 - talet ostkakan som festmat.
Jakten på den perfekta ostkakan har urgamla traditioner.
Ostkakan var bondmorans stolthet. Ömt stuvades den ner i korgen. Och storögt mottogs
den på kalaset.
Självklarare efterätt fanns inte i hela Småland.
Frödinge gör Sveriges absolut godaste ostkaka, prova får du se att jag har rätt.
Servera den ljummen med hjortronsylt och vispgrädde 
Mmmmm Härligt men ingen smalmat.
Har du lust att göra egen ostkaka hittar du recept på Kajsa Carlssons ostkaka på Frödinges
hemsida
www.frödinge.se
Jag har inte provar, tror inte jag kan göra godare än Frödinges ostkaka.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad synd man inte fick dema denna underbart goda ostkaka....men.....men
det blev ju inget med träffen hos Gertie, vet du hur hon mår????
kramis lb